De Student Drink door de ogen van een student

De Student Drink is één van de weinige netwerkevents speciaal voor hbo’ers en heeft in de afgelopen jaren al heel wat studenten en bedrijven geholpen. Tijdens dit evenement komt de vraag van bedrijven samen met het aanbod van de studenten. Maar wat dit evenement dan weer écht uniek maakt is de mogelijkheid om te speeddaten met verschillende bedrijven. Daarbij hebben wij een unieke samenwerking met verschillende opleidingen van de Hogeschool Rotterdam, waardoor het voor ons mogelijk is om het talent van de toekomst direct in contact te brengen met bedrijven.

Om ons te kunnen voorbereiden op de aankomende Student Drink blikken we  terug opvorig jaar. Om een goed beeld te krijgen van de ervaringen van de vorige editie, spraken we Damian Kooijman. Damian loopt momenteel stage en heeft vorig jaar deelgenomen aan het evenement. 

,,Door zo’n netwerkevent krijg je meer inzicht in jouw behoeftes en interesses. Daarbij is het goed voor je netwerk om met verschillende bedrijven te sparren” – Damian Kooijman

 Damian zit momenteel in zijn tweede jaar van de Associate Degree Logistiek Management, wat inhoudt dat hij een afstudeerstage moest gaan zoeken. Aangezien dit zijn eerste logistieke opleiding is, had hij nog geen relevant netwerk opgebouwd. Hij moest dus op eigen kracht een stage proberen te vinden. Zijn school stelde hem op de hoogte van de Student Drink en Damian besloot zichzelf direct aan te melden. “Door zo’n netwerkevent krijg je meer inzicht in jouw behoeftes en interesses. Daarbij is het goed voor je netwerk om met verschillende bedrijven te sparren”, stelt Damian. “Bij het invullen van het inschrijvingsformulier kon ik direct aangeven welke functies mijn voorkeur hadden en welke richting ik het liefst op wil.” Toch besloot Damian ondertussen niet stil te zitten. “Ik bleef gewoon solliciteren bij andere bedrijven, omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van de bedrijven die aanwezig zouden zijn op het event.” 

Ter voorbereiding op de speeddates ontving Damian een dag van tevoren het programma via mail. In deze mail werd duidelijk met wie en hoe laat zijn speeddates plaats zouden vinden. ,,In de mail stond welke drie bedrijven aan mij gematcht waren, zodat ik me alvast in kon lezen.” Zijn school bereidde hem ook voor.  ,,Er werd verteld dat ik mijn CV uitgeprint mee moest nemen. Ook heb ik rekening gehouden met mijn representativiteit, dus heb ik mijn pak aangetrokken.” Eenmaal aangekomen kreeg hij een naambordje aangereikt en kon het netwerken beginnen. ,,In mijn voorbereiding mail stond aangegeven dat een bedrijf uitgevallen was, ik ben toen op eigen initiatief naar een ander bedrijf gelopen. De bedrijven staan er natuurlijk voor jou, maar het moet ook wel vanuit jezelf komen. Op het moment dat je ruimte ziet moet je dus eigenlijk weer een nieuw bedrijf aanspreken.” De speeddates zelf zijn eigenlijk korte sollicitatiegesprekken, elk bedrijf heeft twee vertegenwoordigers die je van meer informatie voorzien. ,,Na mijn gesprekken bleef ik nog even borrelen. Terwijl ik bij een statafel stond kwam Patricia naar me toe. Ze gaf aan dat zij directrice van AXS Logistiek is en dat verschillende klanten hadden aangegeven dat ik wellicht ook een geschikte kandidaat  voor henwas.” 

Een week later kreeg de student telefoon van AXS. ,,Ze gaven aan dat twee van de drie bedrijven interesse hadden in een vervolggesprek en dat zijzelf ook een tweede gesprek wilde.” Hij besloot als eerste op gesprek te gaan bij AXS, aangezien het gesprek met Patricia erg goed beviel. Tijdens het gesprek gaf hij aan er nog even goed over na te willen denken. De functie van adviseur lag voor zijn gevoel niet helemaal in lijn met zijn opleiding. ,,Ik hield mijn opties even open, maar besloot toch te kiezen voor AXS Logistiek”. Damian geeft aan dat zijn beslissing gebaseerd is op gevoel. ,,Ik werd  direct warm ontvangen. Vanaf het eerste moment voelde ik een persoonlijke band en dus koos ik voor AXS Logistiek.” Zijn eerste week stage bij ons zit er al op en hij heeft het goed naar zijn zin. ,”Ik vond het zelf een geslaagde week!”

Damian is niet de enige student die via de Student Drink een passende stage heeft gevonden. Elk jaar wordt ongeveer de helft van de aanwezige bedrijven gematcht met een student. Wij doen ons best onze young professionals zo goed mogelijk klaar te stomen. Zo verlaten zij de deuren weer met een groter netwerk, een professionele LinkedIn foto, een gekeurd CV en weer wat extra ervaring.