Waarom werken in de logistiek? 

Bij AXS Logistiek hebben wij er intern een professional bij die al ruim 20 jaar lang actief is in de logistieke branche en deze kennis heel goed kan gebruiken in zijn functie bij AXS Logistiek. Onze logistieke professional vertelde meer over zijn passie in de logistiek.   

Hoe ben jij het logistieke wereldje ingerold? 

Mijn vader heeft zijn hele leven al in de logistiek gewerkt en is uiteindelijk zijn eigen bedrijf begonnen. Hij was gespecialiseerd in de zeevracht en heeft dit altijd met plezier gedaan. Ik ging in de weekenden mee naar kantoor en draaide dan mee. Dat begon met kopietjes maken en uiteindelijk werd dit ook mijn bijbaantje. Na mijn studie ben ik hier fulltime begonnen en dat was het begin van mijn logistieke carrière! 

Wat is jouw rol binnen de logistiek? 

Ik heb eigenlijk altijd de rol vervuld van de klassieke expediteur. Een expediteur is de spin in het web en heeft als het ware 4 telefoons en 3 computers! Die klassieke rol van de expediteur is wel aan het vervagen nu. Mijn focus lag eigenlijk altijd op de zeevracht, maar ik ben ook veel bezig geweest met luchtvracht en een stukje transportplanning op de weg. Door de rol van expediteur krijg je van alles wat een beetje mee. Je wordt in principe gewoon gebeld wanneer iemand een logistiek vraagstuk heeft. 

Wat vind je het mooiste aan jouw baan in de logistiek? 

Wat ik het mooiste vind aan mijn rol binnen de logistiek is dat je écht een logistiek expert bent. Je bent ingeplugd in het netwerk en je hebt je contacten. Je biedt een oplossing die anderen gewoon niet zouden kunnen bieden. Het is vooral uitdagend wanneer je een lastig vraagstuk krijgt. Hoe ga je bijvoorbeeld een machine van 14 meter en 10.000 kilo vervoeren? Als je dit goed doet en de machine komt in 1 stuk en op tijd op de bestemming aan, dan is het geslaagd. Aan het einde van de rit heb je ook nog een mooie marge op je dossier. Dat is voor mij altijd een mooie sport! 

Natuurlijk moeten we het hebben over het Suezkanaal… jouw gedachten hierover? 

Wat in het Suezkanaal is gebeurd en de gevolgen daarvan, is natuurlijk heel bijzonder. Met name in de zeevracht heeft het hele grote effecten op vraag en aanbod en tarieven. Tijdens de coronacrisis vorig jaar bleven er al veel ladingen in China staan. Het verkeer van het verre Oosten naar Europa via Rotterdam is gigantisch. Lading werd niet meer afgevoerd en zo bleef er veel vast staan. Eind vorig jaar stegen de tarieven dan ook enorm. De situatie in het Suezkanaal heeft hier natuurlijk niet positief aan bijgedragen. De kosten die hier zijn gemaakt zijn enorm. Er is ruim 900 miljoen euro aan kosten gemaakt om het verhaal op te lossen waarvan ongeveer 300 miljoen euro aan imagoschade. Er is daar een ontzettende wachtrij ontstaan. Als jij een lading aan boord had van één van die schepen, dan levert dat natuurlijk gewoon schade op. 

Waarom een baan in de logistiek? 

Een baan in de logistiek is uitdagend en geeft voldoening. Je draagt je steentje bij aan deze dynamische branche en zet de wereld in beweging.