Op zoek naar een nieuwe baan, je promotie delen met je netwerk of iemand feliciteren met zijn eigen business; LinkedIn is de place to be. LinkedIn is sinds een aantal jaren niet meer weg te denken uit het sociale netwerk en ook jij mag niet achterblijven. AXS logistiek vertelt je hoe jij jouw LinkedIn profiel een touch-up geeft.  

Een professionele foto is het halve werk 

Uit onderzoek is gebleken dat een lezer 7x sneller je profiel bekijkt wanneer je een professionele foto gebruikt, interessant! Een professionele foto is dus heel belangrijk, maar hoe maak je deze? Als eerste moet je er voor zorgen dat je er (in ieder geval) vanaf je bovenlichaam goed uit ziet. Trek een nette blouse, een jasje of een coltrui aan en zorg ervoor dat je gezicht goed is te zien op de foto. Een goede foto wordt genomen voor een witte muur of een andere neutrale achtergrond, zodat jij écht opvalt. Omdat het profiel om jou draait is het ook niet gebruikelijk om een foto te gebruiken samen met je partner, kinderen of hond erbij. Laat iemand anders de foto van je nemen en maak er wat van!  

De juiste informatie delen 

LinkedIn biedt veel mogelijkheden om informatie over jezelf te delen, dus daar moet je vooral gebruik van maken! Als eerste is daar de headline, oftewel de kopregel. Hier wordt automatisch je huidige functie en werkgever neergezet, maar als je op zoek bent naar een baan is dat misschien niet de juiste optie. Je kan er ook voor kiezen om te beschrijven naar welke functie je op zoek bent, bijvoorbeeld ‘content marketeer’ of ‘product manager’. Onder de kopregel kun je ook je locatie en sector aangeven. Daarnaast is je werkervaring belangrijk om te laten zien. Een lezer wil weten waar je hebt gewerkt, welke functies je hebt gehad en voor hoelang je deze functies hebt gehad. Voeg hier natuurlijk ook even je gevolgde opleidingen aan toe! Als laatste is het belangrijk om te noemen welke vaardigheden je beheerst. Heb jij een cursus management en leidinggeven gevolgd? Deel het!   

Schrijf een pakkende samenvatting 

Met je LinkedIn samenvatting wil je de lezer echt te pakken krijgen en jezelf laten zien! De samenvatting moet kort en krachtig aangeven wie jij bent en wat jij kan. Vertel over wat jou motiveert in het leven, je huidige functie en hoe jij wordt geïnspireerd binnen jouw branche. Maak in deze samenvatting gebruik van de juiste zoekwoorden, zodat je weer sneller wordt gevonden via de zoekmachine van LinkedIn! 

Het uiteindelijke doel: Social selling 

Ooit gehoord van social selling? Dit is de term die wordt gebruikt voor het verkopen van jezelf en/of je bedrijf middels social media. Dit is dus in principe wat je aan het doen bent op LinkedIn! Door meer aandacht te besteden aan social selling via LinkedIn, creëer je veel meer saleskansen voor jezelf. Dus ga aan de slag, geef je LinkedIn profiel die langverwachte touch-up en breid je netwerk uit!