Jeroen Hijdra, een ondernemer in de recruitmentwereld, is medeoprichter van AXS Logistiek. Hij zit al jaren in het vak en deelt zijn ervaring hier!
Jeroen, stel je eens voor!
Ik ben Jeroen Hijdra, ik ben 53 jaar en ik woon in Berkel en Rodenrijs. Ik heb twee zoons en een vriendin die zelf ook twee zoons heeft. In mijn vrije tijd ben ik sportief, ik houd namelijk van tennis, padel, fitness en zwemmen. In de wintermaanden ski ik ook nog graag, in de zomermaanden houd ik van wielrennen. Kortom, lekker gezond!
Hoe ben je in de recruitmentbranche terecht gekomen?
Ik werkte bij een bedrijf in Naaldwijk, een groothandel in gouden en zilveren sieraden als hoofd verkoop binnendienst. Wij leverden aan juweliers. Na verloop van tijd was ik wel klaar met die baan, het werd tijd om verder te kijken. Op een dag liep ik door Naaldwijk en zag ik door de ramen intercedenten bij een uitzendbureau zitten. Net in pak, rondbellen, gezellig met elkaar. Ik dacht, wie weet vind ik dit wel leuk, geen idee! Ik ben uiteindelijk gaan solliciteren bij meerdere bureaus, een aantal van deze bureaus wilde graag met me in zee. Uiteindelijk deed één bureau de beste aanbieding, namelijk AX’S Uitzendbureaux. In 1996 ben ik daar begonnen in een nieuw te openen vestiging, in Rotterdam-Zuid. Het werk bleek heel goed bij mij te passen en ik vond het heel leuk. Ik bemiddelde voornamelijk technisch personeel.
Vertel, hoe is AXS Office begonnen?
Ik begon bij AX’S Uitzendbureaux als intercedent, ik ben toen al vrij snel doorgegroeid naar vestigingsmanager. Vervolgens werd de naam veranderd in AX’S Engineers en Constructors. Ik wilde toen eigenlijk aandeelhouder worden en ondernemer zijn, maar dat kon toen niet bij dit label. Uiteindelijk kreeg ik wel een aanbod vanuit de directie om een van de nieuwste labels als vestigingsmanager op te pakken en aandeelhouder te worden, namelijk bij AX’S Personele Dienstverlening. Dit was begin 2000, deze kans heb ik direct gepakt! Gestart in een klein kantoortje in het WTC in Rotterdam Centrum. In 2002 kwam Patricia ook bij mij werken. Bij AX’S Personele Dienstverlening werkten we vooral Rotterdam georiënteerd, Ons rayon was met name Rotterdam en alles boven de maas. We bemiddelden voornamelijk personeel naar kantoorfuncties. Dit ging zo goed, dat we uiteindelijk zijn doorgegroeid naar zeven vestigingen. In 2012 hebben Patricia en ik de naam gewijzigd naar AXS Office en een nieuw label gestart, namelijk AXS Logistiek. Vanuit AXS Office bemiddelde we veel in logistieke kantoorbanen, omdat we zoals eerder gezegd vooral Rotterdam georiënteerd werkten en dus heel veel logistieke klanten hadden zoals rederijen, expediteurs et cetera. Specialisatie was daarom een logische stap. In 2015 heb ik de toenmalige aandeelhouders uitgekocht en iets later is Patricia medeaandeelhouder en dus mijn compagnon geworden. Wij hebben samen de organisatie op- en uitgebouwd in de loop der jaren. AXS Office is HBO Young Professionals geworden en in 2018 openden we met AXS Logistiek onze vestiging in Breda. Sander Rook is daar de leading man en compagnon geworden. In 2021 startten we Customs Professionals Nederland (CPN), een label dat samenwerkt met AXS Logistiek in de detachering van declaranten. In 2020 openden we met AXS Logistiek onze vestiging in Venlo.
Wat herinner je je nog van de ontwikkelingen in de afgelopen 25-30 jaar? Wat is er veranderd, als je kijkt naar toen vergeleken met nu?
Het gekke is eigenlijk dat er in het basisidee van een recruitmentbureau niet veel veranderd is. Eigenlijk is alleen de digitalisatie en snelheid de enige grote verandering in het algemene proces, of de algemene werkwijze. Ik kan me nog herinneren dat er bijvoorbeeld ineens internet was en dat we ineens gebruik maakten van computers. Kan je je nog voorstellen dat we daarvoor alles met fax deden? Of handmatig mailingen maakten als boekwerkjes met daarin profielen van 20 kandidaten, om deze per post te verzenden naar bedrijven? Veel arbeidsintensiever dan nu!
Vergeleken met vroeger zijn er nu wel meer eisen aan een organisatie. Alles gaat veel professioneler. Er zijn bijvoorbeeld meer regels en certificeringsregels. Dat is logisch, maar soms ook wat vervelend. Doordat het wervingsproces intensiever en uitgebreider is dan vroeger, zijn er nu eenmaal wat meer regels nodig.
Een ander groot verschil is dat de rol van een personeelsbemiddelingsbureau of uitzendbureau nu veel meer gebruikt wordt door de klanten als wervingsmiddel voor vast personeel. Dus personeel inlenen met uiteindelijk als doel deze medewerkers zelf een vast contract aan te kunnen bieden. Als ik kijk naar vroeger, zochten bedrijven via bureau’s vaker personeel voor kortere projecten of kortere dienstverbanden.
Vroeger konden we zelf het salaris bepalen van een uitzendkracht. Dat kan nu niet meer, nu moeten wij het loonverhoudingsvoorschrift volgen. Dat houdt in dat de uitzendkracht hetzelfde salaris krijgt als de werknemers die nu al bij het bedrijf werken en waar de uitzendkracht aan de slag gaat. Een goede zaak natuurlijk.
Op welk moment ben je het meest trots?
Ik kan niet echt één specifiek moment noemen, we bestaan al bijna 25 jaar! In deze 25 jaar hebben te maken gehad met zware recessies, een crisis, hierdoor ook met het sluiten van vestigingen, reorganiseren, centraliseren, noem maar op. Ik ben trots dat we ons door die momenten heen hebben geworsteld en altijd zijn opgekrabbeld.
Daarnaast ben ik erg trots op het doorkomen van de coronaperiode. Eigenlijk was dit echt een hele bizarre tijd die je waarschijnlijk maar één keer in je leven meemaakt.
Tot slot ben ik toch echt wel het meest trots op de momenten waarop we met het gehele team bedrijfsuitjes en ook de buitenlandse reizen die we gemaakt hebben. Die we als team samen verdiend hebben door keihard met elkaar te werken. We hebben de juiste interne mensen verzameld om het bedrijf te laten floreren.
Ik ben dus met name trots op het team, de sfeer bij ons, de professionaliteit, ons specialisme en de groei die wij doormaken met AXS Logistiek, maar ook met onze andere labels.
Welke plannen zijn er nog voor de toekomst?
We willen in de toekomst goed kijken naar de collega’s die we hier intern rond hebben lopen. Iedereen heeft talent en groeipotentie, binnen onze organisatie is er gelukkig voldoende ruimte om door te groeien. Van Junior, tot Senior, tot Manager, Branche Manager, Businesspartner of Compagnon. We willen ons interne talent dat zich wil binden aan de organisatie de kans geven onze labels naar een nog hoger niveau te tillen. We geloven namelijk in een groei van binnenuit, dat hebben we ook in de afgelopen periode laten zien.