Een sollicitatiegesprek kan voor veel mensen behoorlijk spannend zijn. De juiste voorbereiding maakt een wereld van verschil. In deze blog duiken we dieper in hoe wij jullie begeleiden om met zelfvertrouwen een sollicitatiegesprek in te gaan. Milo deelt haar aanpak die zij gebruikt om kandidaten klaar te stomen voor hun gesprekken. Lees onder andere welke tips ze geeft, waar ze vooral op let tijdens een voorbereiding en hoe ze ervoor zorgt dat een voorbereiding aansluit op een bepaalde vacature.
Wat vind jij het leukste aan je werk?
Ik vind het heel leuk om met zowel nieuwe klanten als relatiebeheer bezig te zijn. Als we een kandidaat hebben gesproken en er wordt snel geschakeld tussen de recruiter en mij, dan krijg ik er echt energie van. Bijvoorbeeld, als een recruiter een kandidaat bespreekt en ik direct denk aan een passende vacature en bedrijf, dan is het geweldig om te zien dat zowel het bedrijf als de kandidaat snel reageren. Het mooiste is wanneer je later hoort dat iemand na lange tijd nog steeds bij dat bedrijf werkt. Dat geeft echt voldoening, want dan weet je dat je een goede match hebt gemaakt.
Jullie helpen ook met sollicitatievoorbereidingen. Kun je daar meer over vertellen?
We vinden het belangrijk dat een kandidaat ontspannen naar een sollicitatiegesprek gaat. We geven ze geen standaard antwoorden, maar focussen op waar de aandachtspunten liggen. Bijvoorbeeld, als iemand in een vorig sollicitatiegesprek ergens tegenaan liep, nemen we dat mee. Vaak krijgen kandidaten vragen over hun sterke punten of toekomstplannen, dat vinden ze soms lastig om te beantwoorden. Wij zorgen ervoor dat die zenuwen verdwijnen, zodat ze zelfverzekerd hun antwoorden kunnen geven. Het gaat vooral om het wegnemen van spanning en ervoor zorgen dat iemand zich goed voelt tijdens het gesprek. We sturen ze niet in hun antwoorden, het moeten hun eigen antwoorden zijn, maar we helpen wel om die antwoorden goed te formuleren.
Wat is volgens jou de meerwaarde van zo’n voorbereiding?
Wij geven meer achtergrondinformatie over de organisatie, de teamstructuur en de gesprekspartner dan je alleen op de website zou vinden. Dit biedt wat meer ‘inside information’. Daarnaast zorgt het ervoor dat iemand ontspannen het gesprek in gaat en voorbereid is op de vragen die gesteld kunnen worden.
Hoe zorg je ervoor dat de voorbereiding aansluit bij het specifieke bedrijf?
Sommige opdrachtgevers stellen altijd dezelfde vragen in een gesprek, als ik weet dat die vragen komen, kan ik kandidaten daarop voorbereiden. Vaak weten ze zelf al wat hen te wachten staat, maar in de voorbereiding gaat het meer om; oké, stel je krijgt deze vraag, wat zou jouw antwoord dan zijn? Ik geef daar dan advies over. Veel mensen weten niet goed hoe ze bepaalde vragen moeten aanpakken, dan is het fijn dat ze bij ons terecht kunnen met al hun vragen. Soms gebruiken mensen bijvoorbeeld veel twijfeltaal, dan veranderen we het verhaal niet, maar bespreken we waarom ze dat doen en geven daar advies over. We bespreken ook per bedrijf het kledingadvies. We zijn zelf op kantoor geweest, dus we weten wat de kledingvoorschriften zijn. Daarom vinden we bedrijfsbezoeken ook zo belangrijk; je voelt dan echt de sfeer op kantoor en kunt beter inschatten of het bij iemand past.
Kun je een voorbeeld geven van een succesvolle voorbereiding?
Lonneke is hier echt een ster in. We hadden laatst een voorbereiding met een dame die haar antwoorden net niet goed verwoordde. Lonneke heeft haar volledig voorbereid, hierna ze ging vol zelfvertrouwen het gesprek in. Ze werkt nu nog steeds bij dat bedrijf, daar word ik blij van.
Wil jij ook een sollicitatievoorbereiding bij Milo? Solliciteer dan eerst op een van onze functies.