Sander: “Onze oude huisstijl was wat gedateerd, daarom was het tijd voor iets nieuws!”

We zijn eindelijk live met de nieuwe website! Sander, de manager van locatie Breda vertelt over zijn ervaring tijdens de rebranding. Van het verloop tot aan advies voor bedrijven die ook een rebranding overwegen. Check het in onze nieuwste blog!

Waarom hebben jullie voor een rebranding gekozen, waarom juist nu? Hoe lang zijn jullie hiermee bezig geweest?
We hebben voor een rebranding gekozen omdat onze oude huisstijl gedateerd was. Daarnaast evalueren we elke vijf jaar onze huisstijl om te bepalen of vernieuwing nodig is. Verder hebben we de afgelopen jaren veel groei doorgemaakt, wat betekent dat we veel processen en andere zaken onder de loep nemen om deze professioneler aan te pakken, zoals de website, huisstijl en het logo. Daarbij zijn we overgestapt naar een nieuw ATS-pakket, wat een nieuwe koppeling met de website vereiste. Dit was een goed moment om de gehele website onder de loep te nemen en tegelijk te rebranden. Anderhalf jaar geleden hebben we dit ook voor het label HYP gedaan, dus nu was het de beurt aan AXS Logistiek.

De rebranding heeft langer geduurd dan gepland, het heeft voor behoorlijk wat grijze haren bezorgd. Er waren namelijk veel tegenslagen. De look and feel van de rebranding, zoals huisstijl en logo, verliep op schema. De website daarentegen liep een half jaar vertraging op, voornamelijk door technische aspecten. De plug-in voor het nieuwe ATS-systeem bleek complexer dan gedacht en we waren afhankelijk van derde partijen, wat voor veel vertraging zorgde. Al met al hebben we er in totaal negen tot tien maanden aan gewerkt.

Welke doelen hopen jullie te bereiken met deze rebranding en wat zijn de belangrijkste boodschappen die jullie naar klanten willen overbrengen?
Met deze rebranding willen we onder andere een frissere look and feel creëren voor onze doelgroep. Daarnaast willen we meer met beeld gaan werken, bijvoorbeeld door sollicitanten via een landingspagina met een videoboodschap te verwelkomen. Ook bij interne vacatures willen we meer beeld gebruiken. We zijn de afgelopen vijf jaar flink gegroeid in Noord-Brabant en Limburg, wat net weer een andere doelgroep is dan die in Rotterdam. Het doel van de rebranding is om iets te creëren dat past bij een bredere doelgroep. Daarom hebben we deze website gebruiksvriendelijker gemaakt, met gemakkelijkere filters om passende vacatures te vinden. Daarbij hebben we betere koppelingen met platformen zoals WhatsApp, zodat onze doelgroep ons makkelijker kan benaderen.

Hoe hebben jullie bepaalde keuzes gemaakt tijdens het rebranding proces en hoe hebben jullie feedback van klanten en medewerkers hierin meegenomen?
De besluitvorming begon bij de directie. Toen we eenmaal hadden besloten om te rebranden, betrokken we de stakeholders, in dit geval onze marketingafdeling. We hebben drie vestigingen met bijna 100 medewerkers, ons marketingteam bestaat uit acht mensen, een best stevig marketingteam dus. Zij begonnen met twee maanden onderzoek door middel van deskresearch en interviews om te testen wat goed bij onze doelgroep past. Op basis daarvan gaven zij advies aan de directie en managers. Daarna hebben we gezamenlijk beslissingen genomen. Ons marketingteam heeft ongeveer 70 verschillende logo’s ontworpen, dus er moesten veel keuzes worden gemaakt omtrent de huisstijl. Toen deze eenmaal stond, begonnen we aan de website. Dit vergde veel tijd, we hadden om de twee à drie weken een digitale call waarin het marketingteam ons bijpraatte over de voortgang. Uiteindelijk betrokken we ook een externe partij die de website bouwde en elke drie weken een product opleverde waarover we feedback gaven. Tenslotte hebben we het product verfijnd en zo een goed resultaat kunnen leveren.

Welk advies geef je andere bedrijven die overwegen een rebranding door te voeren?
Het belangrijkste wat ik heb geleerd is dat het meer tijd kost dan je van tevoren plant. Ik ben heel blij met het vooronderzoek dat we hebben gedaan, zodat we goed wisten wie onze doelgroep is en wat zij willen zien. Pak dit doelgroeponderzoek er dan ook regelmatig bij in je rebranding proces, je hebt er echt wat aan! Ik ben ook blij dat we de stakeholders erbij hebben betrokken, zo creëer je draagvlak. Bovendien ben ik van mening dat hoe meer mensen hun mening geven over de rebranding, hoe meer inzichten je krijgt. Nog een advies is om op tijd externe partijen erbij te betrekken en deadlines goed vast te leggen. Bij ons ging het hier fout omdat we met verschillende derde partijen samenwerkten: toen er bij één partij vertraging ontstond, paste het niet meer in de agenda van de overige derde partijen. Dit leidde tot een sneeuwbaleffect van vertragingen. Zorg dus dat je altijd een plan B hebt voor zulke scenario’s.

Benieuwd naar onze vacatures of wil je collega’s worden? Neem dan contact met ons op!