Stefan over een telefonische kennismaking

Benieuwd hoe een telefonische kennismaking bij AXS Logistiek in zijn werk gaat? In deze blog geeft Stefan je een kijkje achter de schermen. Lees verder om meer te weten te komen!

Vertel eens, hoe zit een telefonische kennismaking in elkaar?
In het begin is het altijd even afwachten wat voor iemand je aan de lijn krijgt. Is deze persoon nog steeds op zoek, heeft deze persoon tijd om te bellen, staat deze persoon open voor een gesprek, etc. Meestal bellen we met mensen die al bekend zijn met – of bij onze organisatie, hierdoor vertellen ze eigenlijk al snel waarom ze op zoek zijn naar een nieuwe baan, wat ze nu doen, wat ze anders willen, etc. Op basis van deze informatie en hun wensen en behoeften, proberen we een steeds beter beeld van de persoon te creëren. Het is wel echt een gesprek aan de telefoon, geen vragenlijstje die we aflopen. Natuurlijk moet ik een aantal dingen weten, maar dat vragen we niet uit alsof het een enquête is. Wij zijn ook gewoon mensen, we laten gewoon lekker het gesprek lopen en dan rollen de antwoorden die we zoeken er vanzelf uit! Vaak is het nog gezellig ook, aan de lijn!

Waarom een telefonische kennismaking?
Een telefonische kennismaking is eigenlijk ideaal voor zowel ons als de professional om er snel achter te komen of wij iets voor de professional kunnen betekenen. De basis is het makkelijkste aan de telefoon te bespreken, dat kost beide partijen het minste tijd en is erg laagdrempelig. Zaken als wat voor vacatures iemand zoekt, in welke plaats, voor hoeveel uur, als we dit direct weten kunnen we meteen dubbelchecken of we de professional verder kunnen helpen! Is dit wel het geval, dan nodigen we de professional uit voor het kennismakingsgesprek. Hier gaan wie dieper in op de persoon zelf en vragen we meer details over de wensen en behoeften.

Vertel over een blunder die je hebt meegemaakt tijdens een telefonische kennismaking?
Ooit belde ik een kandidaat en zat ik een kwartier met hem aan de lijn. We maakten kennis en ik liep al zijn wensen en eisen door. Aan het eind van het gesprek zei hij: “Heel leuk en aardig allemaal, maar ik heb dit gesprek net ook al met een collega gehad, vijf minuten geleden.” Ik keek in het systeem, refreshte het programma, en ja hoor, alle informatie die ik net had gevraagd, stond er al in. De professional had dat niet van tevoren gezegd, dus we hadden dubbel werk gedaan. Echt een gevalletje van miscommunicatie!

Benieuwd naar onze vacatures? Check onze vacaturepagina!