Jarenlang droegen we dezelfde branding. Na meer dan twintig jaar was het toch echt tijd voor iets nieuws, daarom kozen we voor een gehele rebranding. De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt aan de branding, gekeken wat we konden meenemen en wat er beter moest. Ado was hiervoor eindverantwoordelijke en vertelt meer over het hele proces. Benieuwd naar het hele verhaal? Lees het hele interview hier!
Wat was jouw rol tijdens de rebranding?
Tijdens de rebranding was ik mede eindverantwoordelijke en lag mij rol vooral gefocust op de branding. Dus, het ontwerp van het logo, het bedenken van het achterliggende verhaal, de styling van de socials en nog veel meer. Ik denk dat daar vooral mijn kracht ligt. Het bedenken van een goed overkoepelend verhaal/concept. Bij een rebranding komt heel veel kijken, ik deed het meeste daarom ook samen met mijn collega Larissa. Samen hebben we een plan gemaakt en het werk verdeeld.
Wat waren de eerste stappen die je genomen hebt?
We hadden net een rebranding voor ons andere label HYP afgerond, daardoor konden we een beetje afkijken. Dat was oprecht erg fijn, een soort cheatcode. Wat toen goed ging hebben we meegenomen en vanuit daar hebben we een plan gemaakt. De stappen die we daarna hebben gezet, hielden zaken in als: dit gaan we doen, dit is ons tijdsbestek en deze doelen gaan we halen. Zo zijn we stap voor stap gaan werken. Bij die eerste stappen hoorde ook het maken van een goede planning, zo hebben we allerlei zaken verdeeld.
Uiteindelijk gingen jullie aan de slag. Hoe ben je gaan brainstormen en heb je ideeën verzameld?
Het brainstormen en ideeën verzamelen deden we samen met het team van AXS Logistiek. Wat daaruit kwam nam ik mee in de uitwerking van meerdere concepten. Hier kon het team weer uit kiezen. Er is dus veel met de stakeholders gewerkt. We hebben uiteindelijk het volgende concept bedacht: Samen onderweg. Daarin ligt de focus op de snelheid van de logistiek, het samenwerken en op de professional. De carrière van de professional staat voor ons centraal en de snelle wereld van de logistiek beweegt draait daar omheen.
Waar heb je je inspiratie vandaan gehaald?
We hebben voor het thema ‘de logistiek in beweging’ gekozen. Dit omdat de logistiek altijd in beweging is, maar ook omdat wij in beweging zijn voor jou. De professional staat voor ons centraal en wij bewegen daar omheen. Dit wilden we ook in de fotografie laten terugkomen. Dit idee hebben we samen met fotografe Rosa Quist uitgewerkt, uiteindelijk zijn we tot een mooi resultaat gekomen.
Hoe heb je samengewerkt met andere teams binnen de organisatie?
We hadden te maken met andere vestigingen en meerdere managers. Het was een uitdaging om die allemaal mee te nemen in het proces, maar het is gelukt. Daardoor hebben we iets neergezet waar iedereen enthousiast en tevreden mee is.
Hoe heb je hun feedback verwerkt?
Als je te maken hebt met meerdere meningen van collega’s moet je keuzes maken in wat je wel en niet meeneemt. Daarin probeerde ik wel naar iedereen te luisteren en zelf ook goed te onderbouwen waarom ik bepaalde keuzes had gemaakt in m’n ontwerp. Vaak als je echt duidelijk je visie achter een ontwerp uitlegt en waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt, dan begrijpen mensen het beter zijn ze ook sneller geneigd om met je keuzes mee te gaan.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste verbeteringen die de rebranding meebrengt voor het bedrijf?
AXS Logistiek bestaat al 25 jaar, al die tijd droegen ze hetzelfde logo. Al 25 jaar zagen mensen het oude logo en associeerden direct AXS Logistiek daarmee. Wat we nu hebben gedaan is daardoor echt een cultuurshock voor iedereen. We hebben de branding volledig omgegooid. De vraag die we vaak bij het oude logo kregen was ‘wat is het nou precies?’ Je kon heel breed uitleggen wat het was, maar dat was het dan ook. Het is belangrijk dat je een logo hebt waarin gelijk begrijpt wat de organisatie doet en inhoud, dat hebben we wel bereikt met het nieuwe logo.
Wat was jouw persoonlijke hoogtepunt tijdens het gehele proces?
In het proces van een logo maken heb ik denk ik wel 50 varianten per logo gemaakt. Op een gegeven moment loop je dan wel helemaal vast. Toch is het uiteindelijk gelukt, omdat ik het logo iets simpeler maakte. Hierdoor klikte het ineens met één van de logo’s. Toen iedereen daar ook tevreden mee was, zei ik ‘Ja dit is hem’. Als je dat moment bereikt hebt is dat echt heel fijn.
Wat heb je geleerd?
Het maken van goede planning en het stap-voor-stap werken is heel belangrijk. Daarnaast het betrekken van verschillende collega’s zoals leidinggevenden en directeurs in het proces dat je uitvoert. Je moet die stakeholders echt veel meenemen in het verhaal zodat zij het meer begrijpen en er sneller achter staan. Dit voorkomt heel veel ruis en zorgt ervoor dat je elkaar beter begrijpt. Door goed communiceren, het sturen van updates en het vragen van feedback kom je vanzelf stappen verder.
Welke tips zou je meegeven?
Een rebranding doe je echt samen: koppig zijn werkt niet. Probeer samen de keuzes te maken en goed te onderbouwen waarom je bepaalde keuzes maakt. Als jij de enige bent die het mooi vindt, moet je echt iets veranderen.
Benieuwd naar onze vacatures? Check onze vacature pagina!